Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

gora

20190622 122 czerwca 2019 roku, Leszno, ostatnie dni wiosny, ale już jest słonecznie, ciepło a nawet upalnie. Wyruszamy na zwiedzanie Wrocławia. Dzięki wygodnej i bezkolizyjnej trasie S5 szybko przemieszczamy się z Leszna do centrum Wrocławia w okolice pawilonu z wystawioną Panoramą Racławicką. Po spotkaniu z przewodnikiem rozpoczynamy zwiedzanie od Ostrowa Tumskiego, najstarszej, zabytkowej części Wrocławia. Pierwotnie była to wyspa (po staropolsku ostrów) otoczona odnogami Odry, dzisiaj stała się półwyspem. Obejrzeliśmy archikatedrę pw. Jana Chrzciciela, inne kościoły i zabytki zlokalizowane na Ostrowie a wędrówkę po Ostrowie Tumskim zakończyliśmy na moście Tumskim (zwanym mostem „zakochanych”). Po przejściu mostem Tumskim na wyspę Piasek udaliśmy się do przystani Kardynalskiej, z której popłynęliśmy w podróż po Odrze, mijaliśmy znane mosty : Pokoju i Grunwaldzki, podziwialiśmy panoramę Wrocławia z perspektywy statku wycieczkowego od strony rzeki udając się w górę rzeki w okolice ZOO I Hydropolis. Był to dla nas czas odpoczynku i relaksu przed dalszym, intensywnym zwiedzaniem piastowskiego grodu. Podróż statkiem zakończyliśmy na przystani Kardynalskiej na wyspie Piasek i ruszyliśmy poprzez most Piaskowy w okolice Rynku wrocławskiego. Najpierw odwiedziliśmy Ossolineum, Uniwersytet Wrocławski, potem poprzez Jatki dotarliśmy do kościoła św. Elżbiety (zwanej Farą Elżbietańską lub kościołem20190622 2 Garnizonowym), w bezpośrednie pobliże Rynku. Dalej Rynek z pięknym ratuszem, kamieniczkami, pomnikiem Aleksandra Fredry, innymi zabytkami, ale również urokiem i swoistym klimatem. A tu natknęliśmy się na dodatkową atrakcję. W nawiązaniu do archikatedry pw. Jana Chrzciciela, zbliżającej się nocy świętojańskiej i imienin Jana władze miasta zorganizowały jarmark świętojański w południowo-wschodniej pierzei Rynku oraz w ciągu ulicy Świdnickiej i Oławskiej. Dalsza nasza wędrówka prowadziła ku wschodnim rejonom Rynku, początkowo ze starą, historyczną zabudową. Tu obejrzeliśmy katedrę kościoła polsko-katolickiego pw. św. Marii Magdaleny i kościół rzymskokatolicki pw. św. Wojciecha. Potem otwarta przestrzeń placu Dominikańskiego ze współczesnymi, z nowoczesnym stylem hotelami i Galerią Dominikańską. Naszemu zwiedzaniu, począwszy od Ostrowa Tumskiego, poprzez historyczne rejony Rynku wrocławskiego, towarzyszyły figurki krasnali. Jest to wieloletnia tradycja sięgająca 1982 roku, wtedy krasnale były malowane na elementach budowli, od 2005 roku zaczęły się pojawiać figurki krasnali tworzone przez wielu artystów z całej Polski, z różnych okazji – zarówno wydarzeń historycznych, rocznicowych, jak i wydarzeń artystycznych odbywających się na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Krasnoludków jest już kilkaset i ciągle ich przybywa. Są one niewątpliwą atrakcją Wrocławia, dokumentującą jego historię, charakterystyczne zabytki, budowle, obiekty, ulice i wydarzenia historyczne i artystyczne. Naszą turystyczną podróż po mieście ubarwiła pani przewodnik, sypiąc anegdotami, opowiadając o mijanych zabytkach i obiektach, uzupełniając wieloma informacjami i faktami często niedostępnymi w oficjalnych przewodnikach. Naszą marszrutę zakończyliśmy w pawilonie Panoramy Racławickiej. W oczekiwaniu na wejście obejrzeliśmy w małej rotundzie schematyczną prezentację bitwy pod Racławicami – plastyczna mapa terenu odtwarzająca układ topograficzny - z omówieniem manewrów i potyczek wojsk polskich dowodzonych przez Tadeusza Kościuszkę z 20190622 3wojskami rosyjskimi. Po prezentacji udaliśmy się do głównej rotundy z prezentowaną w całej swej okazałości Panoramą Racławicką. Dzieło zostało stworzone dla uczczenia 100. Rocznicy Insurekcji Kościuszkowskiej w 1894 roku. Pomysłodawcą był lwowski malarz Jan Styka, który poprosił o współudział w tworzeniu dzieła Wojciecha Kossaka, Ludwika Bollera, Tadeusza Popiela, Zygmunta Rozwadowskiego, Teodora Axentowicza, Włodzimierza Tetmajera, Wincentego Wodzinowskiego i Michała Sozańskiego. Obraz udostępniono do oglądania dla społeczeństwa w maju 1894 roku we Lwowie po 9-miesięcznej pracy wspomnianych wyżej artystów. Przesuwając się wewnątrz rotundy podziwialiśmy zbrojne epizody bitwy pod Racławicami, słuchając komentarza omawiającego zarówno historię stworzenia obrazu, jak i wskazującego charakterystyczne jego elementy, dokumentujące te epizody. Mogliśmy się zachwycać nad wiernością w odtworzeniu istotnych szczegółów bitwy, strojów formacji wojskowych, dynamiki walk, również porażek, ale przede wszystkim odwagą i determinacją formacji polskich w dążeniu do zwycięstwa. Pokazany tu został również kunszt wojskowy generała Tadeusz Kościuszki, jego umiejętności dowódcze w czasie prowadzenia bitwy. Wyszliśmy stamtąd oczarowani. Końcowym etapem wycieczki była wizyta we wrocławskim ZOO a szczególnie w jego nowej, atrakcyjnej części czyli tzw. Afrykarium. Prezentowane są tam przeróżne, egzotyczne, pochodzące najczęściej z Afryki gatunki zwierząt. Szczególne wrażenie robi część afrykarium ze zwierzętami wodnymi, żyjącymi w wodach Afryki oraz morzach ją okalających. Trafiliśmy na szczególny moment dorastania młodego manata, który urodził się 3 miesiące temu we wrocławskim ZOO, przedstawiciel rzadkiego gatunku ssaka wodnego. Ostatnie chwile pobytu w przepięknym mieście spędziliśmy podziwiając Halę Stulecia, umiejscowioną naprzeciwko ogrodu zoologicznego. Na tyłach hali odpoczęliśmy spacerując, równocześnie obserwując pokaz największej w Polsce fontanny, zasłuchani w towarzyszącą pokazowi muzykę klasyczną.

Pełni wrażeń z tak obfitego programu zwiedzania atrakcji Wrocławia w godzinach wieczornych powróciliśmy do Leszna.

Do oglądnięcia zdjęć z wycieczki zapraszamy do naszej galerii. Kliknij tutaj.